KOHDERYHMÄT

Miten saamme opiskelijat, tutkijat ja yhteistyökumppanit työskentelemään ja oppimaan yhdessä? Mitä odotuksia tieteestä on palveluna? Otimme asiasta selvää haastattelemalla kymmeniä ihmisiä; alumneja, tutkijoita, opiskelijoita, yritysedustajia, rahoittajia ja kaupunkilaisia.

Määrittelimme neljän keskeisen kohderyhmän motiivit asioida Tiedekulmassa:

HALUAN…

tiedekulma_kuvitus_kiia_icon_student fill

työelämäkontakteja yliopiston ulkopuolelta.

olla tärkeä osa yhteiskuntaa jo opiskeluaikanani.

oppia yhdessä muiden tieteenalojen opiskelijoiden kanssa.

opiskella inspiroivassa, vuorovaikutteisessa tilassa.

HALUAN…

tiedekulma_kuvitus_kiia_icon_research fill

kaupallistaa oman tutkimukseni ja osaamiseni.

saada vaikuttavuutta yliopiston ulkopuolella.

löytää tutkimustani rahoittavia yhteistyötahoja.

tiedekulma_kuvitus_kiia_icon_business fillHALUAN…

käydä dialogia tiedemaailman kanssa yhteistyöprojekteista.

saada tutkimustuloksia helposti sovellettavassa muodossa omaan käyttööni.

vahvistaa ammatillista osaamistani tieteen kautta.

löytää tulevaisuuden tekijöitä.

tiedekulma_kuvitus_kiia_icon_visitor fillHALUAN…

saada tieteestä ja tutkimuksesta inspiraatiota tekemiseeni ja ajatteluuni.

sivistää itseäni oppimalla ja altistumalla monipuolisille näkemyksille.

kokea itseni ulkopuolisenakin tervetulleeksi yliopistomaailmaan.

ASIAKASPROFIILIT

Kohderyhmien pohjalta pureuduimme yhä syvemmälle motiiveihin ja arvoihin, etsimme palveluiden käyttäjistä ääripäät ja stereotypiat. Lopputuloksena syntyi kymmenen asiakasprofiilia: kuusi ammatillista ja neljä vapaa-ajan kävijäprofiilia.

”EI MEILLÄ OLE VARAA SIIHEN, ETTÄ RATKAISUT MAAILMAN VISAISIMPIIN ONGELMIIN MAKAAVAT PDF-RAPORTEISSA, JOIHIN KUKAAN EI EKSY.”

KUNNIANHIMOINEN VERKOSTOITUJA tulee Tiedekulmaan yritysyhteistyön merkeissä tai osallistuu ohjelmaan luennoitsijana. Hän hakee liiketoimintamahdollisuuksia ja yhteistyötä parhaiden kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa.

”Miten muutetaan rakenteita ja kuinka avataan rajapinnat – sit alkaa tapahtua. Pitäisi käyttää enemmän lean-ajattelua.”

NOPEATEMPOINEN STARTUP-MINDED etsii uusia kontakteja ja liiketoimintamahdollisuuksia eri tutkimusalojen rajapinnoilta. Startup-minded on hyvin poikkitieteellinen ja kiinnostunut tekemään nopeita kokeiluja ja saamaan nopeita tuloksia. Hän liikkuu sulavasti myös kansainvälisillä areenoilla ja verkossa sekä etsii jatkuvasti uusia ilmiöitä ja ajatuksia sekä rahoitusta uusimmalle applikaatiolleen, joka löytyy pian joka toisesta älypuhelimesta.

”Kun jenkeissä menee kampukselle, siellä tulee vastaan ihminen, joka on onnessaan kun siellä muutetaan maailmaa.”

KORKEAN PROFIILIN VAIKUTTAJA on kiinnostunut huippututkimuksesta ja haluaa olla sen avulla kehittämässä yhteiskuntaa ja sen kilpailukykyä. Hän on verkostoitunut myös kansainvälisesti. Vaikuttaja on usein päättävässä asemassa, esimerkiksi rahoittajana tutkimuksissa.

”Joskus media ei löydä tutkijaa. Otan itse yhteyttä toimitukseen tai kirjoitan kiinnostavista aiheista sosiaalisiin medioihin.”

KEKSIJÄ PELLE PELOTON tulee Tiedekulmaan esiintymään, verkostoitumaan ja joskus myös viettämään vapaa-aikaa. Pelle Peloton on oman tieteenalansa kansainvälinen lahjakkuus, joka kiinnostaa myös akateemisen maailman ulkopuolista mediaa ja yleisöä. Pelle Peloton saattaa olla oman tiensä kulkija, joka hakee uusia näkökulmia.

”Oikeasti vertailukohta on Hollanti. Siellä on monta hyvää yliopistoa, joissa on vahvat yhteiskuntasuhteet, bisneselämä mukana, kansainvälistyminen. Tartutaan maailman trendeihin.”

DYNAAMINEN ETSIJÄ on tottunut työskentelemään poikkitieteellisissä ja kansainvälisissä tiimeissä. Hänellä on sisäsyntyinen motiivi ratkaista tutkimuksella asioita, jotka tekevät maailmasta tai yhteiskunnasta paremman paikan elää. Etsijä on innokas oppimaan uutta ja tutkimus on hänelle elämäntapa. Häntä kiinnostaa inspiroivasti esiintuotu tiede ja akateemisen yhteisön sparraus.

”Entä jos luen lehdestä artikkelin, jossa jutun kirjoittanut toimittaja on tulkinnut sanomiseni ihan väärin?”

ITSENÄINEN SUORITTAJA on tutkija, joka on tottunut työskentelemään itsenäisesti ja pitää siitä, että saa pitää langat omissa käsissään. Suorittaja on hyvin tutkimusraporttiorientoitunut, ja saattaa pitää esimerkiksi viestintää turhana ajanhukkana. Hän ei lähtökohtaisesti kaipaa monitieteisyyttä vaan seuraa mieluummin vain oman tutkimusalansa kärkeä.

Käyn Helsingissä vieraillessani ainakin
Tiedekulmassa. Koen osaamisen kuuluvan olennaisena osana Helsingin imagoon.

VAIHTELUNHALUINEN PISTÄYTYJÄ on kiinnostunut monipuolisesta kaupunkikulttuurista ja Tiedekulma on hänelle paikka, jossa voi kohdata jotain uutta ajattelemisen aihetta tieteen tiimoilta. Pistäytyjä poikkeaa Tiedekulmaan retkikohteena vieraillessaan Helsingissä. Elämyksellisyys ja kiinnostavat sisällöt saavat hänet jakamaan kokemuksiaan myös sosiaalisessa mediassa.

”Mitä Tiedekulmassa voi tehdä? Kaipaan toimintaa, ei pelkkiä puhuvia päitä.”

KIIREINEN VALIKOIVA on usein ruuhkavuosia elävä perheellinen tai muuten hektistä elämää viettävä aktiivi, joka on kiinnostunut omasta ja perheen hyvinvoinnista ja hakee tieteen näkökulmia itseään askarruttaviin asioihin. Hän voi olla alumni, joka haluaa pysyä yliopiston pulssilla tai jopa potentiaalinen uusi opiskelija. Kiireinen valikoiva tulee Tiedekulmaan, jos tarpeeksi moni tuttu suosittelee Tiedekulmaa – esimerkiksi sen luentoja, kuntosalia tai tiederavintolan lounasta.

Helsingissä ei ole viikonloppuisin ja iltaisin tarpeeksi aukiolevia kahviloita. Kaipaan myös verkostoitumista bilettämisen ulkopuolella.

KIIREETÖN NAUTISKELIJA tykkää viettää aikaa ystäviensä kanssa kaupungilla Musiikkitalon terassilla, osakunnan olohuoneessa, keskustakirjastossa, shoppailemassa, Tavastian keikalla, Berliinissä, Prahassa tai Tiedekulmassa. Nautiskelija voi olla potentiaalinen tai nykyinen opiskelija tai alumni. Hän voi poiketa Tiedekulmaan vain kivan kaupan tai kahvilan takia. Tai jos joku ystävä on ehdottanut tätä tapaamispaikaksi. Elämyksellinen ja helposti lähestyttävä tiede saa nautiskelijan viihtymään ja tulemaan uudestaankin.

”Saako tälläinen iäkäskin mies tulla Tiedekulmaan oppimaan uutta? Kuulostaa sellaiselta opiskelijoiden paikalta.”

ASKEL KERRALLAAN MUKAUTUJA on kiinnostunut jostain tietystä tieteenalasta ja seuraa sitä eri valikoiden medioista. Hän voi olla esimerkiksi lukiolainen tai alumni, joka haluaa hiukan etäämmältä pysyä ajan tasalla siitä, mitä jonkun tietyn alan tutkimuksessa tapahtuu. Hän voi olla harrastuksensa tai työnsä kautta kiinnostunut vaikkapa politiikan tutkimuksesta, kaupunkisuunnittelusta, tähtitieteestä tai biologiasta.

KÄVIJÄENNUSTE

Tiedekulman keskeinen sijainti ja kiinnostava sisältö houkuttelevat paikalle noin puoli miljoonaa vuosittaista kävijää.